"Невидима горила" повернулася: відео-експеримент для перевірки уваги
13 липня 2010
Люди, які знають, що має статися якась несподівана подія, нітрохи не краще - а може й гірше - помічають інші несподівані події, ніж ті, хто не очікує взагалі жодних сюрпризів?.
Психологи повторили експеримент 10-річної давнини під назвою "Невидима горила", який наочно демонструє особливості концентрації уваги людини.
Щоб взяти участь в експерименті, радимо спочатку подивитися відео, а вже потім читати текст.
Перше дослідження проводилося наприкінці 1990-х років американським професором психології Деніелом Саймонсом. Волонтерам пропонували подивитися відео, на якому дві групи людей - одні з них одягнені в чорне, інші в біле - передають один одному баскетбольні м'ячі. При цьому ставилося завдання порахувати, скільки пасів зробили гравці в білому.
Під час гри у кадрі на кілька секунд з'являвся чоловік в костюмі горили. Психологи виявили, що майже половина волонтерів, які дивилися відео, навіть не помітили, як "горила" встала перед камерою, постукала себе у груди і не поспішаючи пішла.
Це відео тепер так широко відомо, що багато людей, коли їх просять порахувати баскетбольні передачі, вже заздалегідь шукають горилу. Саймонс вирішив використати це на свою користь.
У повторному експерименті вчений зміг довести, що люди, які очікують екстраординарних подій в кадрі, ще більш неуважні і частіше пропускають зміни, що відбуваються паралельно, аніж ті, хто нічого не очікує і просто виконує завдання.
Цього разу знову близько половини з тих, хто ніколи не бачив і не чув про відео з горилою, пропустили мавпу в новому відео. Усі, хто знав про вихідне відео, помітили горилу в цьому експерименті. Однак це не допомогло їм краще виявляти інші непередбачені ситуації.
Тільки 17% з тих, хто були знайомий з оригінальним відео "Горила", помітили одну чи дві непередбачувані події, які сталися одночасно з появою горили - вихід одного з гравців та зміна кольору завісу. У той час як 29% з тих, хто не був знайомий з оригінальним відео, помітили одну з двох подій.
Нове відео "The Monkey Business Illusion" стало зіркою Інтернету і фіналістом травневих змагань на Найкращу ілюзію року Товариства невральних досліджень (Neural Correlate Society). Зараз "Невидимій горилі" навіть присвячений власний сайт, на якому продаються відео і різні предмети з її зображенням.