|
Пісня «San Francisco»
Якщо колись небуть доведеться побувати вам у Сан-Франциско (англ. San Francisco), то неодмінно заколіть у волосся яку-небудь квітку. Чому? Тому що в цій історії ми будем розповдіти про пісню, яка стала гімном покоління кінця 60-х років що увійшло в історію під назвою «Діти квітів» (англ. «Flower Children») або «Хіппі» (англ. hippy або hippie). Одже, John Phillips (Джон Філліпс) і Scott McKenzie (Скотт МакКензі), «San Francisco» («Сан Франциско»).
Початком руху хіппі прийнято вважати середину 60-х років. Вперше використаня самого терміну «хіппі» прозвучало в ефірі одного і з американських телеканалів. Цим словом називали людей вдягнутих в майках, джинсах із довгим волоссям, які виступали проти війни у В’єтнамі (англ. Vietnam). На той час був популярний вираз «to be hip», що означало «бути у курсі спарав». У випадку з молодиками, телевізійники називали зневажливо «хіппі» (hippie), натякаючи на погані амбіції погано одягнених протестувальників бути hips. Головним принципом субкультури «hips» було заперечення насильства. Вони виступали проти реєстрації шлюбів та проти приватної власності, жили в комунах, сповідуючи вільну любов і суміш язичницьких релігій, раннього християнських, східних учень та культ наркотиків.
Однак, цей рух не можна зводити тільки до сексу і наркотиків, тому що він великою мірою збагатив світову культуру. Для розуміння цього достатньо перерахувати зміни, які відбулисья у суспільстві під їхнім впливом. Сексуальна революція, терпимість до людей інших рас, вплив на моду, популяризацію вегетеріанства, пацифізм, альтернативна служба в армії, вільне пересування автостопом, екологічні рухи. Втім, одним із головніших атрибутів хіппі стала рок-музика (англ. Rock).
Пік популярності руху хіппі припадає на так зване «літо кохання» (англ. The Summer of Love) 1967 року, коли у містечку Монтерей (англ. Monterey) недалеко Каліфорнії (англ. California), відбувся триденний музичний фестиваль, організатором якого став Джон Філліпс. І тоді йому прийшлось остобисто обіцяти мешканцям міста, його мера, начальнику поліції, що під час проведення фестивалю не буде жодних ексцесів. Так воно і сталося. Під час 16-18 червня на «Monterey Pop» (повна назва Monterey International Pop Music Festival — «міжнародний фестиваль поп-музики в Монтереї») побувало за грубими підрахунками 200 тисяч глядачів.
Ідея цього міжнародного фестивалю народилася всього за сім тижнів до його проведення. Оскільки в Монтереї вже проводилися фестивалі джазу і фолку, організатори вирішили, що це місце ідеальне для проведення і підняття стилю рок до того рівня на якому був вже джаз і фолк. Майже кожен аспект цього масового дійства був реалізований вперше. Програма фестивалю являла собою мультикультурний сплав, перетинаючи будь-які музичні кордони, змішуючи фолк, блюз, джаз, соул, рнб, рок, психоделіку, популярні і класичні жанри. Усі учасники фестивалю виступали безкоштовно, за винятком індуського музиканта Раві Шанкара (англ. Ravi Shankar), якому було виплачено 3 тисячі доларів за кількагодинний концерт на сітарі (англ. sitar).
Цей фестиваль став знаковим для багатьох виконавців, які перетворилися на зірок за одну ніч. На Монтереї Джимі Хендрікс (англ. James Marshall "Jimi" Hendrix) запамятався не лише піснями а і епатажним перфоменсом, спаленням і наступним розтрощенням своєї гітари.
Джон МакКлірі (англ. John Basset McCleary), автор словника хіппі, сказав: «Я став палким прибічником фемінізму, спостерігаючи за виступом у Монтереї Janis Joplin (Дженіс Джоплін)».
Гурт співорганізатора Джона Філліпса, «The Mamas & the Papas» закривав фестиваль у Монтереї 18 червня своїм хітом «California Dreaming» («Каліфорнія Дріммінг»).
Втім, беззаперечним хітом фестивалю, а і гімном усього руху хіппі, стала інша пісня Джона Філліпса, - «San Francisco», прем’єра якого відбулася того ж 18 червня 1967 року. Його виконав колишній соліст «The Mamas & the Papas», друг Філліпса Скотт МакКензі.
Готуючи фестиваль Джон Філліпс і Скотт МакКензі дійшли думки, що непогано б було написати пісню для молоді, яка приїде на цей фестиваль, ...якщо звичайно він відбудеться. І тоді, за 20 хвилин Джон Філліпс сконпонував пісню і за рекордно короткий час, всього за чотири дублі пісню було записано.
Хоча Джон Філліпс, як автор музики і слів мав право сам заспівати цю пісню, він подарував її своєму другові. І от, в останній день у Монтереї Скотт МакКензі вийшоши на сцену оголосив, що наступна пісня присвячується американським солдатам, які повернулися з війни у В’єтнамі.
У 1995 році Джон Філліпс згадував, що сворюючи пісню «San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair)» («Сан Франциско») в своїй уяві він побачив Олімпійські Ігри і лаврові вінки, які носять переможці. Це власне звідси народився образ «не забудьте приколоти до волосся, які-небудь квіти». Присвята, яку виголосив на сцені Скотт МакКензі вказувала на ще один історичний факт. Місто Сан-франциско було центром західного узбережжя США (USA), куди прибували на реабілітацію ветерани В’єтнамської війни. З ішого боку, воно вже стало неофіційною столицею руху хіппі. Cюди, з усієї країни з’їжджалися і жили в комунах «діти квітів». Відтак, пісня Джона Філліпса «San Francisco» у виконанні Скотта МакКензі стала не лише гімном хіппі, а й символом миру і свободи.
Гімн руху хіппі Джона Філліпса у неодмінному виконанні Скотта МакКензі, ставши знаком свого часу, пережив сам рух хіппі, занепад якого припав на 70-ті роки минулого століття. Втім, навіть вирвавши з контексту «дітей квітів», він всеодно лишається піснею, яка пробуджує прагнення до свободи і навіть у тих поколінь, які бачили хіппі лише у кіно.
«San Francisco» звучить у фільмі про дивака, який розмірковує, мислить, мріє, любить, - «Forrest Gump» («Форрест Гамп») (1994) (режисер - Роберт Земекіс (англ. Robert Zemeckis)).
Той факт, що «San Francisco» зазнав всезагальної популярності, став виконуватися кожним хіппі, який міг награти на гітарі кілька акордів, які є безперечними.
Але ми згадаємо лише про професійних виконавців, які інтерпретували її по-своєму. Одразу зауважимо що партія Скотта МакКензі, по суті співака лише цього одного хіта, гімну хіппі, залишилася непорушною.
«The Sound of San Francisco» (або «San Francisco dreamin») («Звуки Сан Франциско») у цій композиції «Global Deejays» («Глобал Діджейс») голос Скотта МакКензі звучить як семпл, цитата інтегрована в цілком інакшу гармонійну партитуру. Власне, завдяки цій композиції, група стала всесвітньо відомою і 2005-го року отримала премію MTV Award і Eska (Eska Music Awards (EMA)). А 12 квітня 2008-го року «Global Deejays» вперше виступили у столиці руху хіппі у місті, якому пісню зробила гурт популярним.
Відтак розширивши географію пісні Джона Філліпса і включивши до неї столиці і найбільші міста світу, «Global Deejays» начебто хотіли сказати, що приколювати будь-які квіти у волосся, а одже привносити красу у життя можна будь-коли і будь-де, і не обов’язково у Сан-Франциско. |
|
|